söndag 14 juli 2013

Göta kanal triathlon

Så har man testat triathlon över den olympiska distansen också, dvs 1500m simning, 40km cykling och avslutande 10km löpning.
Lyrestad är ett litet samhälle i början av Göta kanal, om den nu börjar vid Vänern förstås. ..
Fantastisk högsommardag med solen strålande från en klarblå himmel. Starten skulle gå kl. 17:00 men vi rullade in här strax innan tolv och fick en ställplats för husbilen precis vid kanalen. Rofyllt att titta lite på båtarna som åkte fram och tillbaka och den lilla bron som öppnades.
Totalt var det bara ett 150-tal startande varav drygt 50 i min klass - olympisk. Man hade även sprint och en kort sprint i denna motionstriathlon. Även Jonas Colting som blev 20:e bästa i Vansbrosimningen skulle vara med - kul.
Det var racebriefing 16:30 och sedan var det dags att bestämma sig för våtdräkt eller ej? Då vattentemperaturen var över 21ºC så var det egentligen inte tillåtet men eftersom det bara var en motionstävling tillät man det ändå. Tänkte att jag vinner nog mer på att simma med än vad jag förlorar i bytet så jag körde med våtdräkt.
Tog på våtdräkten och kroppen började koka så det vara bara att hoppa ner i kanalen direkt och svalka sig. Inte mycket till svalka dock eftersom det var ganska varmt. Simmade lite fram och tillbaka innan start.
Klockan närmade sig 17 och alla trycktes bakom startlinjen. Jag höll mig längst fram. Starten gick och vi vevade igång. Märktes att det var en motionstävling, inte samma hets i starten. Kom iväg bra och kom in i min egen takt direkt. Hade största delen av startfältet bakom mig och ett tiotal framför. Tog någon placering bort till vändpunkten och även några på tillbakavägen. Simmade även om några som körde sprint (750m) och startade fem min senare på upploppet.
Klättrade upp över kanten som 6:e bästa (om man räknar bort Colting som tydligen bröt efter simningen), och gick in mot växlingen efter 25:12. Kände inte alls av de problemen med balansen som jag haft på de längre sträckorna.
 
1500m simning avklarad...
In mot T1 och försöker få av våtdräkten...
Växlingen klarades av på för mig  rekordsnabba 2:13.
Första växlingen klar och ut mot cykelbanan...
40km cykling väntar...
Ut på cyklingen och trampade på för glatta livet. Hög puls hela vägen ut till vändpunkten 10km bort men körde på hårt. På första varvet höll jag min placering, körde om två i klassen och blev omkörd av två. På andra varvet kom dock alla de snabba cyklisterna ifatt och förbi. Cyklade på 1:09:54 vilket gav ett snitt på drygt 32km/h och 28:e bästa tid.
Snabb växling också till löpning på 1:12.
Löpningen kändes riktigt bra trots den hårda cyklingen. Startade de första tre km med km-tider på ca 5:10. Trummade på fram till fem km då jag fick fruktansvärd magknip och var tvungen till att gå en bit. Det släppte då lite och jag kunde jogga lite igen. Det kom dock tillbaka och jag fick varva gång med gångvila resten av loppet.
In för varvning för sista gången, bara 2,5km kvar...
Ut på sista vavet stod Eliott och Rose-Marie och hejade så det gick lite lättare.
Löptiden blev till slut 52:14, 42:a bäst, men var inte fulla 10km.
Totaltid 2:30:45 och en 28:e plats av 49 som gick i mål.
En mycket trevlig och avslappnad tävling i underbar miljö och fantastiskt väder - rekommenderas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar