måndag 9 juni 2014

Sövde halv ironman, misär fast ändå ok?




Det var en fantastisk morgon, strålande sol och bara svaga vindar när jag satte mig i bilen och körde mot Sövde för årets triathlon-premiär. En halv ironman väntade, dvs. 1,93km simning, 90km cykling och 21,1km löpning.

Väl på plats så hämtade jag ut startkuvert med nummerlapp mm. och checkade in cykeln direkt. Fick en bra plats igen i yttersta raden och lätt att hitta. Försökte komma ihåg rutinerna, vilka grejor som skulle ligga var, i vilken ordning osv. Tror jag fick till det ganska bra.
Gick sedan bort för att kolla in starten av Sprint-distansen. Kort därefter var det dags att ta på våtdräkt och hinna med lite insim.

09.40 gick starten och man startar från stranden och springer ut i sjön för att sedan börja simma. Fick upp pulsen på tok för högt och hade lite jobbigt med andningen i början. Efter 2-300m lugnade det ner sig lite och jag kunde simma på som vanligt, dock ganska trångt fortfarande. Då kände jag ett armtag rakt över min arm och GPS-klockan for av och ligger nu på botten av Sövde-sjön. Jaha, bara att köra vidare utan någon som helst koll på tiden eller fart. Hörde av någon att vi hade ca 17minuter på första varvet (1000m) i alla fall. Sedan upp på stranden, runda en boj och i igen för ett andra något kortare varv. Simningen gick bra, 33:01, dryga minuten bättre än förra året, plac 47 av 169 herrar.
Simstarten

Simningen avklarad. Foto: Christian Klingebrant




Växling till cykling gick också bra, 02:20, knappt två minuters förbättring.

Cyklingen var exakt samma som förra året, dvs. tre varv på en 3-mils bana. Väldigt kuperad med många jobbiga backar och bitvis dålig asfalt. Första varvet gick bra, utan klockan hade jag ingen aning om tiden men det kändes ok. Halvvägs på andra varvet hoppade kedjan av när jag skulle växla ner i en uppförsbacke. Fick hoppa av och försöka mecka på kedjan igen och såg ett antal passera förbi. Körde några km sedan bråkade kedjan igen… I början på tredje varvet kom mörka moln inseglande och jag hoppades hinna cykla klart innan regnet kom. Fast en lite stund senare kom ett lätt regn som faktiskt svalkade ganska behagligt. Släppte lite på tempot sista milen och rullade in för växling. Cykeltid 3:08:30, ca 5 minuter bättre än förra året, plac. 140 av 169.

Växling till löpning, 02:03, samma som 2013. Glömde dock smörja in med Sportslick under armarna vilket jag märkte halvvägs in på löpningen då det började skava strax nedanför armhålan...

Löpningen var jobbig. Förra årets fem-varvs bana hade man i år ändrat till fyra varv och den jobbiga backen på varje varv trodde alla bara skulle bekämpas fyra gånger nu istället. Det visades sig dock att backen skulle tas från två olika håll på varje varv, så det blev 8 mördarbackar totalt… Direkt ut på löpningen kändes det ändå ok i benen, återigen hade jag dock ingen aning om tempo utan fick jogga på i vad som kändes ”lagom”. Sprang hela varvet utom i de två backarna där jag gick uppför varje gång. Även andra varvet gick bra. Fick en skymt av klockan vid varvningen där jag hade ca 04:52 – chans till att gå under 6h med andra ord. Under tredje varvet fick jag lite känning i mitt högra knä och fick börja med gångpauser utöver backarna. Vid sista varvningen var tiden 5:27 och med tanke på att allt fler gångpauser behövdes för att lindra knäontet kändes 6h kört. Kämpade dock vidare de sista 5,2km och kom till slut i mål med en löptid på 02:20:13, tre minuter sämre än 2013, plac. 133 av 169.

Totaltid 06:06:04, plac. 10 av 12 i klassen herrar 45-50, total plac. 131 av 169 herrar.

Medalj runt halsen vid målgång och även en finnisher-T-shirt. Hade hoppats på lite uppfriskande melon och frukt vid målet precis som förra året men nu erbjöds bara banan och choklad.
Samlade ihop alla prylar och gick bort till sjön och tog ett skönt dopp för att bli av med allt svett och salt innan hemfärd.
Tiden visar väl på att jag ändå är i ungefär samma form som förra året trots två riktigt sunkiga träningsmånader under våren. Både februari och maj har kantats av halsont och förkylningar och minimalt med träning.

Nu är det till att ladda om inför Långdistans SM i Motala om knappt tre veckor

2 kommentarer:

  1. Gött jobbat Peter, skulle fått panik om jag tappat klockan som du gjorde. Löpsträckan lät inte alls roligt, backar är ju ingen favorit direkt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tommy,
      Ja, det kändes riktigt skumt där ett tag och mycket fundering hur jag skulle fortsätta. Löpbanan är grym, bara kanske 300m asfalt per varv, resten terränglöpning längs en trång stig full med rötter, en del gräs och lite sand emellanåt. Plus de två backarna då för att piffa upp det lite :)

      Radera