söndag 14 april 2013

Heleneholms marathon

Funderade hela veckan om jag var redo för ett marathon? Hade ju egentligen planerat för en marapremiär i Köpenhamn den 19 maj men det kändes ändå som om jag var mogen nu.

Heleneholms marathon klingar kanske inte lika högt men jag tänkte ta det som ett träningspass, orkar jag hela vägen så är det ju bra. Orkar jag bara 3mil så är det ett bra träningspass.

Starten skulle gå kl. 11.00. Jag var på plats vid 09:45 för att fixa min efteranmälan och hinna byta om mm. Köpte även på mig 4st gels som bara kostade 10kr st som nödproviant.

Starten närmade sig och kl. 11 smällde startskottet av. Först ett varv runt stadion, sedan ut på en kort slinga om 2km och sedan 4 varv på en 10km slinga för att få ihop 42 195m. Det kändes väldigt lätt i början, lufsade på i ung. 5:30-tempo utan någon ansträngning. Första 5km låg jag precis framför några veteraner i sammanhanget som pratade hela tiden. Den ena killen skulle fylla 60 och hade avverkat 80 marathon...
Även om det gick ganska lätt så var första milvarvet lite psykiskt tungt eftersom km-skyltarna visade t.ex 4/14/24/34 km - de skulle mao. passeras tre gånger till...
Första milen passerades på 55:49.
Under andra varvet började det trycka på lite i blåsan men tänkte att det kanske går över.
Andra milen gick på 55:34, stabilt tempo.
Under tredje varvet var jag tvungen att ta ett kort kisse-stopp så där gick en minut extra och milen gick på 56:46.Vid varvning för att gå ut på de sista 10km såg jag på klockan 3h01m - otroligt - kan jag hålla under 6min/km på sista varvet också så har jag chans på att gå under 4 timmar och det på min första mara !!
Alla säger dock att marathon börjar vid 30km så jag hade egentligen inga större förhoppningar. Kilometertiderna höll sig dock ganska stadigt, mellan 5:35 och 5:45 per km med någon lite tyngre upp mot 5:50.
När jag passerade 39km-skylten på ca 3:40 så kände jag att detta ska gå, jag kommer in under fyra timmar. Hade lite ont under höger främre trampdyna men i överigt helt ok i kroppen. Det var först på sista km som jag fick rejäl känning i mitt högerknä och kunde inte springa för fullt längre men jag hade marginal för en riktigt långsam sista km. Sprang så sakta sista biten, in på stadion, ett halvt varv där och över mållinjen på 3:57:01. En tid som jag är fantastiskt nöjd med - lite av en drömgräns att komma in under 4 timmar.
Kroppen kändes bra efteråt, som sagt lite känning i knä och även anklar men fötterna helt ok, endast en lite blodblåsa på högerfoten annars ingenting.
Glad att jag testade ett marathon redan nu och att det gick så bra.

Lite tider:
km       tid            per 10km       per km
10           55:49      55:49            5:35
20        1:51:23      55:34            5:34
30        2:48:09      56:46            5:36
40        3:44:06      55:37            5:36
42,2     3:57:01      56:09            5:37

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar