söndag 16 juni 2013

Vätternrundan 2013 - racereport

Aldrig mer - ja det var vad jag började tänka ungefär halvvägs runt sjön och det håller jag nog fast vid även nu ett dygn efter målgång... Men för att ta det från början.

Körde till Motala fredag eftermiddag. Byggkaos i halva stan så det tog lite tid att hitta rätt gräsplätt att campa på. Väl installerad så tog jag min MTB och cyklade in till centrum för att hämta ut min nummerlapp och springa genom Sportia-tältet. Kollade även in starten när några grupper stack iväg, bl.a en kille på en gammal militärcykel med ballongdäck som fick stora applåder. Var tillbaka vid husbilen runt 21-tiden, knappt sex timmar till start !

Började fixa iordning med allt, nummerlapp på cykel, chip på hjälmen, nummerlapp att ha på sig själv, plocka fram kläderna jag tänkte köra i och kolla så allt är med i magväskan. Ställde klockan på 01:45 och hoppade i säng vid 22-tiden - knappt fyra timmars sömn...

Hade svårt att somna och vaknade innan klockan så det blev kanske bara tre timmars sömn - bara att bita ihop. Upp ur sängen, tryckte i mig ett ägg, en tunnbrödsrulle och drack lite mjölk samtidigt som jag tog på mig cykelkläderna. Tog ett par långa löpartights utanpå cykelbyxorna, en långärmad funktionströja ovanpå cykeltröjan och min supertunna vindjacka ytterst. En tunn buff runt halsen och mina korta cykelhandskar för komplett stridsmundering. Tog ut cykeln för att pumpa däcken i halvmörker. När jag skulle lossa ventilen på framhjulen pös det till ordentligt, däcket tömdes och jag fick hela ventilen i handen - shit, ska man behöva panikbyta min enda slang så här innan loppet? Tydligen gick den att skruva på igen så det var bara att pumpa däcket fullt - puh...

Ca 02:15 cyklade jag återigen bort mot starten, fast denna gång på racern. Det blåste ordentligt, helt enligt prognosen, och sydlig vind. Det skulle mao. bli jobbigt ner till Jönköping. Var framme vid startområdet ca 02:30 och kunde fylla min två flaskor med sportdryck och sedan invänta starten 02:48.

Skräckslagen inför vad som väntar ?

Startgrupper om 50-70 personer släpptes iväg på varje jämn minut. Några minuter innan start blev vi först invallade i en samlingsfålla sedan ut i startfållan 30s innan och sedan iväg. Klickar i skorna och närmare 30 mil i sadeln väntar. En MC kör först i ca 1km sedan släpps vi iväg på egen hand. Kör längs väg 50 ner mot Ödeshög. Vinden frestar på i det öppna landskapet men det är bara att kämpa på ner till Jönköping.

Genom Vadstena blev vi påhejade av några överförfriskade ungdomar. Efter Vadstena någonstans lyckas jag haka på en klunga som håller ett för mig bra tempo. Vilken skillnad att ha ett gäng framför sig som tar vinden mot att själv ligga främst. Rullade på i bra tempo där någon mil. Förbi Ödeshög och ner mot Gränna. Såg några som hade kraschat och hörde då och då ambulanser på väg. Genom Gränna blev man mörbultad av kullersten och fötterna domnade. Depån och tidskontrollen låg några km efter Gränna, låg 22min efter min plan här vilket kändes helt ok med tanke på motvinden.

Det började kurra lite i magen och jag funderade på var jag skulle ta mitt första stopp. Köttbullar i Jönköping kl. 07.30 på morgonen kändes inte så lockande så jag fortsatte en bit till. Passade på att dricka upp båda mina flaskor så jag kunde fylla dem också vid stoppet.

Vid nästa tidskontroll, Bankeryd strax efter Jönköping, låg jag exakt 30min efter planen. Hade svårt att få upp medelhastigheten men hoppades det skulle gå lättare nu med lite vind i ryggen.

Första stoppet blev Fagerhult efter 134km och 5h30m. Käkade ett ägg och två tunnbrödsrullar. I depån fyllde jag på min två flaskor med sportdryck, tog lite saltgurka, en ½ banan och en bulle. Tryckte även ner ett kexchoklad på vägen ut.

Kom med i en klunga igen och det var häftigt när vi susade genom Habo i full fart. Ganska kuperat upp mot Hjo med några sugande backar. Tyvärr var man inte så hjälpt av vinden heller eftersom det på denna sidan var mest skog. Hoppade även över lasagnen i Hjo. Passerade tidskontrollen 09:49, 32min efter plan.

Fick häng på två tjejer och en kille som körde i bra tempo och jag hakade på upp till Karlsborg där de gick in i depån. Började få lite känning i knäna nu. Även armar och ben började bli riktigt mosiga. Jag susade förbi Karlsborg med solen i ryggen och det kändes ändå ganska bra där. Sportdrycken började dock smaka riktigt illa nu så jag var tvungen att gå in i nästa depå för vatten.

Boviken efter 225km och 8h55m blev andra och sista stoppet. Bara en kort sväng in för att fylla ena flaskan med vatten, ta lite gurka och en ½ banan. Tryckte även ner mitt andra kexchoklad på vägen ut.

Aspa efter 242km var nästa tidskontroll. Nu hade jag hämtat in och var tom. 9 minuter före plan, mest beroende på mina korta stopp och jag kände att jag ändå hade chans på under 11,5 timmar. Jag hade dock förträngt en sak... Vid Hammarsundet vände det söderut och den hårda vinden gjorde sig än mer påmind igen. Nu gick det riktigt tungt. Så pass tungt att jag faktiskt hoppade av och gick uppför två kämpiga backar.

Medevi efter 272km passerades efter 10h49m och nu låg jag 8 minuter efter igen. Kände då att 11,5 var kört och nu gällde det bara att komma in under 12 timmar. Lite drygt två mil kvar och försöka kräma ut det sista ut kroppen som var rätt matt vid det här laget.

In i Motala och nu kändes det riktigt bra, så nära nu. Förbi Varamon, genom ett industriområde och sedan nerför backen mot strandpromenaden i full fart, en 90 graders vänstersväng och sedan bara 300m in mot mål, genom målportalen och tidskontrollerna pep till en sista gång. Äntligen - efter 30 mil (eller 295km enligt Garmin) och 11 timmar och 42 minuter är man i mål efter ett varv runt Vättern. Målfoto och sedan fick man en medalj runt halsen. Sedan stod Rose-Marie och Eliott och hejade på mig - riktigt kul.





Plats             Måltid       Verklig tid       Färdtid
Motala           02:48             02:48                     0
Gränna           05:32             05:54              03:06
Bankeryd       07:10             07:40              04:51
Hjo                09:17             09:49               07:01
Aspa              12:30             12:21               09:33
Medevi          13:30             13:38               10:49
Motala (mål) 14:18             14:30               11:42

Vätternrundan med depåer och tidskontroller


Traskade bort mot parken där man kunde lämna in cykeln och sedan få sig en bit mat och ett glas öl - det satt fint. Trillade ihop som en hösäck när jag försökte sätta mig ner i gräset, benen bar inte riktigt... Ville inte pausa för länge med risk att inte komma upp igen så jag gick och hämtade cykeln och körde tillbaka till campingen. Fick lite glada tillrop från några man körde förbi, spontanapplåder och "- bra gjort" vilket kändes bra så klart.
Väl tillbaka var jag riktigt mör i hela kroppen, slappade lite i solen och tog sedan en dusch. Därfter sov jag nog två timmar innan vi åt lite och sedan läggdags igen !

Lite data enligt Garmin:
http://connect.garmin.com/activity/328565192

Rullsnitt - 25,8 km/h. Totalt snitt 25,1 km/h. Maxfart 57,3 km/h.

Som jag skrev inledningsvis är jag tveksam till om det blir fler Vätternrundor. Jobbigt - utan tvekan, men det kan underlättas med lite mer träning. Mitt längsta pass innan var på 90km och sedan några på 55-60km. Det som talar emot mest är nog ändå olycksrisken och den tråkiga stämningen från alla dessa (framförallt Stockholms-) sub-grupper som skriker att man ska hålla sig undan och beter sig som om de äger vägarna. Men, man ska väl aldrig säga aldrig !

Lite mer data från http://www.resultatjakt.se/events/vattern_2013/17544/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar