söndag 5 maj 2013

Springtime Helsingborg

Vädret var perfekt för ett härligt vårlopp, Springtime, genom Helsingborg. Var på plats ca en timme innan start för att få en ordentlig uppvärmning, framförallt min ländrygg behöver det för att komma igång...
Joggade lite, stretchade och sträckte lite och en del stegringslopp när det började närma sig - kändes bra.
Min måltid för dagen var 47 minuter, en förbättring med över 8 minuter jämfört med förra årets lopp. Det skulle kräva en km-tid på ca 4:40 - ganska tufft för mig.
Gick in i fållan några minuter innan start. Först startade eliten kl. 15.00 och sedan vi i startgrupp två kl. 15:02. Lite stökigt i början men efter ett par hundra meter när vi var ute vid Gröningen och löpte norrut längs med havet var det fritt fält. Det blåste ordentligt men sydlig vind som tur var så den tryckte på gott i ryggen de första två km.
Öppnade med första km på 4:09. Det kändes bra så det var lika bra att köra så länge det går.
Andra km på 4:19 och här började den långa stigningen genom Pålsjö skog. Pinnade på hyffsat och tog tredje på 4:49. Nu vände det och var lite svagt utför så jag kunde släppa på lite igen. Sprang förbi vätskekontrollen vid 4,5km tänkte inte offra tid på att dricka nu när det gick så bra.
Passerade Pålsjögatan och Stampgatan fortfarande med bra tryck i benen. Km-tiderna låg och pendlade kring runt 4:35. Strax innan 8km kom Långvinkelsbacken som var lite kämpig att ta sig uppför men det gick fint. Förbi Kärnan och sedan ut på Bergaliden och backen ner, här gick det fort. 9:e km på 4:08.
In på N Storgatan och Fågelsångsgatan sedan vända runt och Kullagatan tillbaka till Stortorget och målet. Här var det bara att ge allt och trycka på sista biten.
In mot mål såg jag tidtagningsklockan som visade 46:58 och tickade precis över på 47 innan jag kom genom portalen.
Tänkte först att då gick det ju nästan... Men, vi startade ju två minuter senare och jag några sekunder efter det innan jag kom genom startportalen. Det bekräftades av min Garmin som visade 44:52...
44:52 på milen... Grymt nöjd med den tiden, inte bara krossade jag tiden från förra året, jag kom in under 45 minuter dessutom.

Officiell tid blev 44:54.
Placering 300 av 1569 i Herrar 10km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar