lördag 12 september 2015

Helsingborg Marathon

Så var det dags att ta sig an Helsingborgs tuffa marathon en andra gång. Förra året fick jag stora problem med knäna och stapplade i mål på 4:29.
Min förhoppning i år var att gå under fyra timmar. Jag har sprungit lite mer i år och inte känt av knäna alls så jag trodde den målsättningen var fullt genomförbar...

Tog tåget in och hade gott om tid på mig att ta mig till start, lämna i väskan och värma upp lite. Fick springa på toa ett par gånger men så brukar det vara...

9.45 och det började bli dags att ta sig in i startfållan.
10:00 gick startskottet och vi körde igång. Mindre folk i år så det glesade ut sig ganska fort, kändes aldrig trångt. Sprang på i stabilt 5:30-tempo och kroppen kändes stark. Hoppade över vattenstationerna och tog bara sportdryck. Den första vid Råå hamn efter ca 7km där också en bit banan åkte med.
Första milen gick på 54:31 och kämpade på i fortsatt 5:30-tempo.
Andra milen på 1:51 och fortfarande bra känsla i kroppen. Halvmaran på 1:57.
Lite tyngre nu och hade några km på 5:59, 5:59 och 5:57, fortfarande under 6:00 dock...

Låg ett par 100m framför farthållarna för 4:00. Vid Pålsjö kom de ikapp och jag hängde på ett tag.
Tre mil på 2:49 och låg precis på gränsen för att klara 4 timmar.
Km 32 blev första över 6, 6.17 närmare bestämt och även 35:an på 6:13. Vid Sofiero fick jag släppa farthållarna och tappade lite tempo...

Vid 37 var man framme vid serpentinbacken och här gick det riktigt långsamt, gick uppför halva och trippade sedan igång med små steg. Tog ändå 8:44. Lyckades hålla strax under 6:00-tempo därefter men insåg att det inte skulle räcka. Försökte trycka på lite extra men det hände inget...
Skönt att springa nerför Tinkarpsbacken och då var det inte långt kvar. Även om det var tungt så gällde det bara att kämpa på.
Förbi Fria bad och in på sista kilometern, bara upploppsrakan kvar. Mycket folk och man var ju tvungen att försöka ge det allra sista. Rose-Marie och Eliott hejade strax innan mål - alltid kul !
Kom i mål på den officiella tiden 4:02:59, (5:45-tempo). Som sagt inte under fyra men ändå riktigt nöjd, 26½ minut bättre än förra året.
Efter målgång medalj, kexchoklad och dricka. I år även en kall öl (alkoholfri) som satt fint.

Tider och placeringar:

286:a av 530 herrar i mål jämfört mot förra årets 657:a av 942 är en kraftig förbättring också placeringsmässigt.
Inga känningar alls i knäna känns helt fantastiskt. Enda menet är en blodblåsa på högerfoten men det kan man leva med...

Ett bra styrkebesked tycker jag. Nu är det bara att hålla i löpträningen och fortsätta i samma spår för att sätta nya rekordtider på Sövde triathlon nästa år och framförallt Ironman Kalmar.

Loppet på Funbeat
Garmin Connect


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar