onsdag 20 augusti 2014

Ironman Kalmar - racereport

Så var det då dags för årets tuffaste uthållighetstest - IRONMAN...

Upp klockan 04.00 för lite frukost. Packa väska med det sista, min gelflaska (10 gels utblandat i vatten - totalt 1100kCal) och två flaskor med sportdryck och en banan jag tänkte ta innan simningen.
Ett antal toabesök, dock inte magsjuka som många verkar ha drabbats av, i med linserna, på med överdragskläder och sen påbörja promenaden in till tävlingscentrum.

Jag var vid växlingsområdet vid 6-tiden. Upptäckte att antingen hade någon annan plockat av regnskyddet från min cykel eller så hade det blåst bort - i vilket fall så slapp jag det i alla fall. Satte dit mina flaskor på cykeln, de två med sportdryck i sina hållare och den tredje gel-flaskan (med sugrör) tejpade jag mellan tempopinnarna. Det fanns gott om pumpar att låna så jag högg en sådan och pumpade upp trycket i däcken till runt 8 bar.
Köade en stund för ännu ett toabesök och mötte några av Göta-atleterna. Sedan kolla så att bike- och run-bag var på sin plats, vilket de var.

Istället för att stöka runt i växlingsområdet och "fixa" något som redan var bra så tog jag mina grejor och gick bort mot simstarten. Tog min banan och tuggade i mig. Vid målområdet skulle man droppa sin "street-bag" så jag tog på våtdräkten halvvägs, tog med simglasögon, vaselin, öronproppar en flaska med vatten och simmössan. Kort promenad bort till simstarten där det redan (06:35) var massor med folk.

Ändrar simstart för i år och det skulle vara en rullande start mellan kl. 07.00 och 07:15. Det fanns ingen möjlighet för insim utan alla självseedade sig i olika startgrupper med uppskattad simtid. De började på 1:05, sedan 1:10, 1:20, 1:30, 1:45 osv. Förra året simmade jag på 1:08 så jag ställde mig längst fram i 1:10-gruppen men efter påtryckningar från klubbkamrater så ställde jag mig i mitten på 1:05-gruppen istället...

Sista förberedelserna inför simstarten : vaselin runt halsen, på med våtdräkten helt och upp med dragkedjan. När jag skulle sätta i öronpropparna upptäckte jag dock att jag tappat den ena, jaha... Inte mycket att göra men eftersom det var så pass varmt i vattnet trodde jag inte det skulle bli något problem med yrsel ändå så jag släppte det snabbt. På med simglasögonen och hoppas de sitter tätt och slutligen simmössan ovanpå. Tog vattenflaskan och tömde i våtdräkten för att få rätt känsla.

Start för proffsen gick 06:55, sedan kl. 07:00 small startskottet för oss andra och den långa kön med gummi-klädda män och kvinnor började sakta röra sig mot kajen och rampen ner i vattnet. Framme vid rampen, startar klockan och kastar mig i vattnet och börjar simma. Det är så klart mycket folk runt omkring men inte alls som förra årets mass-start. Kommer in i rytmen direkt och kan köra på med 3-taktsandning. Får ganska snart lite känning av håll i sidan, den där bananen skulle nog stannat hemma... Det hindrar mig dock inte i simningen utan det "flyter" på bra. In bakom piren och längs med kajen hör man publiken jubel, under den lilla bron och det är bara ca 900m kvar. Simmar in i kanalen och bort mot växlingsområdet. Folk överallt.
Tar det lugnt på rampen upp ur vattnet för att kolla av eventuell yrsel men det är lugnt, kränger av våtdräkten halvvägs och en snabb titt på klockan säger 1:07-något. Ok, simningen har gått bra, lite bättre än förra året.
Simning - 1:07:31, placering i åldersklass - 33, placering totalt - 332

Plockar min bike-bag från ställningen och in i tältet. Av med resten av våtdräkten, på med hjälm, lite vaselin i skrevet och sedan burken i ryggfickan, på med pulsband och nummerlapp, strumpor och cykelskor. Slutligen knöla ner våtdräkt mm i påsen och iväg. Tyckte jag hade bra tempo och väldigt metodiskt. Droppar påsen och joggar vidare mot cykeln. Det är många cyklar kvar - härligt... Lyfter ner cykeln och springer vidare bort mot bike-out.
T1 - 04:40

Hoppar upp på cykeln och börjar trampa iväg, genom rondellen och ut på Ängöleden. Håller bra fart - ca 30km/h. När vi viker ner på vägen mot Öland får vi vind i ryggen och farten ökar. Över Ölandsbron går det lätt, håller farten även uppför högbrodelen och nerför rullar det på i över 40km/h. Det känns riktigt bra och är roligt att cykla. De första 9-10 milen snittar jag över 33km/h. Sedan viker vi av västerut över Alvaret och rakt in i väggen. Svagt motlut och tung motvind gör att farten bara ligger strax över 20km/h och det känns som att man står still... Lite norrut och ny vägg i form av Ölandsbron tillbaka mot fastlandet. Motvind igen och det går riktigt tungt. All tid jag hade kört in försvinner sakta men säkert. Den totala snitthastigheten kryper snabbt under min målfart på 30km/h.
Varvning inne i Kalmar och ut för de sista sex milen. Strax utanför Kalmar möter jag täten och någon mil senare även förste (och senare vinnande) kvinna - Leanda Cave. Fortsatt tungt på cyklingen och jag får slita för att hålla 29km/h. Passerar lite lätt regn med några mil kvar men ju närmare Kalmar jag kommer desto blötare blir vägen så här har det tydligen kommit en rejäl skur. De sista km in mot Kalmar börjar man höra publiken och speakern som meddelar att täten är ute på sitt sista löpvarv.
Jag får i mig nästa hela innehållet i gel-flaskan och 4-5 flaskor sportdryck, en energibar och en banan. Det blir även två snabba toastopp. Känner aldrig av någon direkt energibrist, får bara inte ner kraften i benen.
Cykling - 6:16:17, placering i åldersklass - 158, placering totalt - 1136

Hoppar av cykeln och går bort till min plats och hänger upp den. Av med hjälm och solglasögon. Vid sista aidstation tog jag en flaska med vatten och jag sköljer bort all salt och svett från ansiktet. Var tvungen att smita in en sväng på toa igen också. Sedan röd runbag och byte till löpning. Tur jag la i extra par strumpor så att jag nu kunde byta till torra. På med löparskor, lite mer sportslick i skrevet och under armarna, keps och snurra på nummerlappen.
T2 - 07:39 (inkl. toastopp)

Ut på löpningen kändes det ganska ok. Gick för fort första 500m men sedan kom jag in i ett ok tempo strax under 6:00 min/km. Varvet började med en slinga genom centrum och det går bara inte att stanna då, man lyfts fram av all publik längs med gatorna som hejar på en (namnet står ju på nr-lappen). Efter bara någon km stod även Jocke och skrek på mig så att jag fick extra lyft i skorna. Vid 5km blev det första lite längre gångpausen sedan blev det gångpaus vid varje station (varannan km). Skiftade mellan cola och sportdryck och sköljde sist med vatten och lite vatten över huvudet. Hade lite håll första varvet men det gick bra att springa ändå. Efter ca 14km fick man sitt första av tre armband innan man fick springa i mål. Ny runda genom centrum och det är helt galet att springa där. Jocke dök upp på ett nytt ställe och satte fart på mig igen. Ut på andra varvet och jag började få lite ont i höger knä. Även en blåsa på hälen påminde om varje steg. Körde vidare med jogg och gångpauser vid vätskestationerna och lite gång däremellan också faktiskt. Höll totaltempo på runt 7:00min/km. Hade en lite svacka vid 26-28km då jag var upp på 8:00min/km.
Fick mitt armband för att avverkat det andra varvet och genom stan igen. Jocke hade hittat ny plats igen och skrämde liv i min trötta kropp. Även Mattias hade dykt upp och stöttade - härligt. Go pepp för att fixa de sista 14km.



Två armband = snart ut på sista varvet, 14km kvar...
Nu gjorde det riktigt ont i knät, dock mest när jag gick, så jag försökte springa så mycket som möjligt. Blåsan på hälen var punkterad och blödde lite också då jag såg att hälkappan på skon var lite röd... Men som sagt, nu var det bara 14km kvar, kriga på sista biten. Tackade publiken längs vägen för stödet idag och härligt att vara ute på sista varvet.
När det var ca 3km kvar fick man det sista armbandet som indikerade att man kunde välja vänsterfilen och springa i mål istället för att ge sig ut på ett nytt varv.

Kändes lätt att springa förbi växlingsområdet och den sista biten genom stan. Jocke, Mattias och nu även Paul hejade på mig med bara någon km kvar. Över den lilla bron, genom parken, över träbon, genom stadsmuren och bara några 100m kvar genom ett helt galet centrum som bara kokar av glädje. Många high-five längs vägen. Lägger tom. in en lite spurt när folk hejar på mig och det går hur lätt som helst. Viker vänster och man ser målportalen där framme - helt underbart. Speakern hinner läsa mitt namn och vi gör en high-five, över mållinjen och jag har gjort en Ironman igen...
Löpning - 4:56:24
Totalt - 12:32:31, placering i åldersklass - 170 (av 282), placering totalt - 1284 (av 1992)





Efter målgång fick jag min fina medalj och en kram, sedan fotografering, lite gott snack med supporterna och sedan iväg för isbad. En funktionär hämtade min street-bag och min finisher-T-shirt. Kände mig någorlunda pigg ändå i kroppen, inte lika slutkörd som förra året. Efter isbadet så bytte jag om till torra kläder och hämtade ut pizza, buljong, en öl och lite lösgodis. Kunde äta ordentligt och det var faktiskt ganska gott. Förra året fick jag tvinga i mig lite buljong och mådde mest skit, nu mådde jag riktigt bra och njöt av stunden.

Jag klarade visserligen inte min slutliga måltid att gå under 12h men bristen på cykelträning tog ut sin rätt. Simningen förbättrade jag med 1 minut, T1 med mer än tre minuter och löpningen med hela 24 minuter så jag är ändå nöjd med min prestation.

Jag hoppar över Kalmar nästa år även om det är ett fantastiskt evenemang. Damvinnaren Leanda Cave kommenterade på presskonferensen efteråt att "-maran är ju inte full distans, de fyra km genom stan är bara bonus...", med avseende på publikens otroliga stöd längs med banan.

Nu är det Öresund Open Water 2400m den 30 augusti och Helsingborgs maraton den 13 september som står närmast på agendan, sedan får vi se vad som händer...

Återigen stort tack till klubbkamrater i Göta för pepp under tävlingen (även om jag blev omåkt och varvad av de flesta :) och till Jocke, Mattias och Paul för stort stöd under löpningen och slutligen Jocke även för bilderna...



















1 kommentar:

  1. Hej och grattis ännu en gång :)
    Kan bara hålla med,det kokar i kalmar under löpningen!
    Hur kul som helst även som supporter,att skrika och driva på...Som Mattias sa: GICK HAN!! Vi måste hitta honom och ändra på det :D

    SvaraRadera