lördag 20 april 2013

Skrylleloppet

Körde ner mot Lund och Skryllegården vid 08:30-tiden i toppenväder. Solen strålade och bara svaga vindar. Framme runt 09:15, starten skulle gå 10:30 så i god tid för att hämta nummerlapp och värma upp.
Banprofilen visade på en grym backe i slutet, lite av Lidingöloppets Aborrbacke, fast här hade man som tur var bara 8km i benen innan.

Banprofil Skrylleloppet
 
Uppvärmningen kändes bra, jobbade upp lite flås och puls och sedan drog det ihop sig till start.
Ställde mig mellan 40 och 50min skyltarna, hade som mål att komma in under 48min. En halv minut innan start började plötsligt alla röra sig framåt och starten var ett faktum, trots avsaknad av startskott.
Bra tempo direkt från start, låg i 4:20-tempo efter ett par hundra meter och tänkte att det får gå så länge det går - kändes helt ok både i ben och flås så det vara bara att jaga vidare. En tid under 48 minuter innebär en kilometertid på 4:48 så så länge jag höll mig under det så var det bra.
Det var lite småkuperat i början och en del utförslöpor där man kunde släppa på så jag höll tempot bra och hade några kilometrar ner mot 4:30.
 
Efter ca 5km kom det en lång härlig utförslöpa där jag också hade bästa kilometern på 4:18. Sedan lite upp och ner till ca 8km. Där kom mördarbacken som varade i över en km. Sprang dock hela vägen upp även om det gick långsamt, 5:46 på den biten. Hade en tjej i hasorna som flåsade som om skulle kollapsa vilken sekund som helst men hon gick om mig uppför. När det planade ut sprang jag dock lätt om henne igen.
Sista km in mot mål gick fort, dels lite utför och så sista biten in mot målet.
Spurtade in genom målportalen och stannde klockan på smått otroliga 45:59 - 2 minuter bättre än min måltid och bästa tiden någonsin på ett millopp.
Väldigt nöjd med den tiden och att jag lyckades hålla tempot hela vägen.
 
Placering 13 (av 15 startande) i klassen M40. I motionsklassen hade det gett placering 106 av 362 startande.
Har i och med förra årets Lidingölopp blivit placerad i startled 5 på årets Lidingölopp. Vi får väl se om denna tiden hjälper för att komma fram något led till...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar