söndag 28 april 2013

Klippan duathlon

Premiär för en för mig ny tävlingsform - duathlon. Duathlon innebär att man först springer en sträcka, sedan cyklar en bit och sedan avslutar med att springa en runda till.
Klippan City Duathlon hade två klasser, en kortare och en de kallade standard som jag körde - 10km löpning - 50km cykling och 5km löpning som avslutning.

Löpning 10km
Starten gick strax efter kl. 10. 6 tjejer och 13 killar rusade iväg över ett knöligt gräsfält och snart var alla på ett långt led. Fyra varv på en 2,5km slinga skulle avverkas. Fick till ett ganska bra tempo från början och låg på ca 4:35-tempo de första två km. In till varvning var det en grym uppförsbacke där tempot så klart sjönk men sprang i alla fall upp varje varv.
Avverkade löpningen (som var lite längre, 10,8km på min klocka) på drygt 53 minuter.

Sedan in till T1 för att byta skor, ta på hjälm och cykelhandskar. Tryckte ner en tunnbrödsrulle i ryggfickan också. T1 avklarades på 1:39 och sedan var det upp på cykeln för 50km.

Cykling 50km
Körde på för fullt direkt. Låg mycket i tempobågen och det känns bättre och bättre men man saknar helt klart möjligheten att växla därifrån. Håller intresset i sig till nästa år får det bli en "riktig" tri-hoj.
Efter 5-6km försökte jag tugga i mig tunnbrödsrullen men det var bara att glömma, det bara växte i munnen och gick knappt att andas - bra lärdom i alla fall... Drack min sportdryck och tryckte i mig en gel ungefär halvvägs på det första varvet (12km). Hade häng på några som körde korta rundan och därmed bara ett varv och passerade två av dem. Skön känsla när man ligger i bågen och bara susar förbi. Hade bästa snitt på andra milen med över 31,5 km/h. De andra låg på ca 27,5 km/h.
In för varvning började det kännas lite tungt i benen men det vara bara att kriga vidare. Tryckte en gel på andra varvet också och fick lite ny energi. Cykelbanan var lite kort, 46,9km på min klocka men det räckte ändå.

In till T2 och klickar ur skorna, hade varit lite pinsamt att dra en vurpa där. Gick bort med cykeln till min plats och det kändes minst sagt konstigt i benen. Av med hjälm och handskar och på med löparskorna igen - kändes inte alls skönt.

Löpning 5km
Stapplade ut ur växlingsområdet efter 1:26 och började någon form av löpning. Kanske hade gått fortare att gå men höll ändå 5:17 och 5:15 på de första två km så lite fart fanns kvar. Sedan kom backen in mot varvning och där gick jag faktiskt upp nu så en långsam km på 6:10 - tog lite dricka också. Fjärde km på 5:15 igen men sedan tog det slut och jag varvade gång med lätt jogg in i mål. Fick sista sträckan till 5,43km och det tog 31:21 - inte så imponerande kanske.

Resumé
En kul tävling ordnad av ett gäng lokala entusiaster. Funktionärerna hejade på en hela tiden så det var bra peppning. På löpslingan var det en villaägare som spelade musik och också peppade vid varje varv - riktigt kul. Vinnaren gick i mål drygt 40min före mig. Jag kom på placering 11 av 13 startande vilket också var den placering jag hade efter 500 meter av den första löpningen.
Vann ett par cykelglasögon på utlottning vid prisutdelningen så jag fick nog tillbaka startavgiften.

Pigga ben på första varvet...

Andra varvet också bra...

Jobbiga backen in till varvningen...

 
In på andra cykelvarvet, inte helt aero...


Målgång...

Äntligen, efter 3h06m...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar