söndag 4 augusti 2013

Malmö triathlon - racereport

Triathlon över olympisk distans i Malmö. Kanonväder med svaga vindar och sol från en blå himmel.
Hämtade ut min nummerlapp strax efter halv åtta på morgonen och hade sedan två timmar till start. Man fick inte ha väskor eller lådor vid växlingsstationen så man fick tänka efter lite extra innan man lämnade in sin väska. Tyckte jag hade bra koll på grejorna även om jag höll på att missa mitt racebelt i morse.

Kollade in starten av några sprintklasser som gick tidigare. I det heatet jag såg gav en simmare upp efter 50m och bogserades tillbaka med kanot och en annan vände om direkt på rygg och började så sakta med ryggsim. Jag kan dock förstå honom som gav upp direkt när han kom upp då han försökte simma i en sladdrig t-shirt och badshorts - snacka om motstånd...

Vattnet var enligt uppgift 18°C och ganska choppigt och även lite vågor faktiskt, bra träning inför Kalmar.
Mycket tankar på Ironman Kalmar nu och detta var en generalrepetition där allt helst skulle fungera klanderfritt, från start till mål och allt däremellan...

Träffade Richard och vi pratade lite. Han skulle även låna ett par reservsimglasögon av mig, vilket senare visade sig inte var helt lyckat kanske...

Tyvärr fanns det ingen plats för insimning utan det var 5min innan start som vi kunde hoppa i och plaska lite.

Simning:
Klockan 09:15 var det avprickning och sedan 09:25 kunde vi hoppa i vattnet. Vattnet kändes behagligt men vågorna skulle nog bli en utmaning. 09:30 tjöt tutan och vi vevade igång ut mot första bojen. Som vanligt lite grötigt i början med lite sparkar och slag men inget märkvärdigt. Kunde köra på med min 3-takts andning ganska snabbt trots vågorna. Ut till första bojen och sedan sväng 90° och vi fick svallet med oss. Faktiskt ganska mysig simning i dyningarna. Har ingen tid på första varvet men tyckte det gick bra och låg bland de främsta. Kom till varvningsbojen för att ge sig ut på andra och sista varvet. Fortfarande bra tryck i armarna och det kändes väldigt lugnt och kontrollerat. Tog några placeringar till under andra varvet och siktade på bojen som markerade var man skulle gå upp. Stressade inte utan gick upp för rampen och knäppte upp våtdräkten och joggade sedan lätt bort till växlingen.
Simtid - 28:57, 26:e bästa av 315.

T1
Växlingen gick väl sådär. Blev lite yr när jag försökte dra av våtdräkten och stapplade runt lite innan jag återfått balansen. Annars inga konstigheter.
T1 - 3:13

Cykling:
Tryckte på hårt från början i cyklingen för att försöka hålla min placering. En väldigt platt bana över tre varv på vardera 13,3km för att få ihop 40km. Kändes riktigt bra under hela cyklingen. Hade blandat ut 2 gels med lite vatten som jag smuttade på under cyklingen och även en flaska med vatten.
Banan vid varvningen var mest kullersten och en massa knixiga svängar men annars kunde man hålla bra fart. Jag lyckades snitta 32,9km/h över 40km vilket är min bästa tid på distansen.
Cykeltid - 1:13:04, 128:e bästa.

T2
Inga konstigheter i T2, byta skor, på med keps, sportslick under armarna och två gels i tröjan.
T2 - 2:12

Löpning:
Fick direkt lite känning av håll på den första kilometern men det släppte ganska snabbt. Benen kändes friska trots den hårda cyklingen och jag kunde gå ut i 5:10-tempo. Jag har ju ofta klappat genom på löpningen men det kändes riktigt bra idag. Höll 5:10-tempo hela vägen och kunde till och med öka sista två km och körde på i 4:50-tempo.
Skön känsla att välja spåret in mot mål istället för varvning och spurtade i mål på 2h38m29s, inte oberörd så klart men inte helt slutkörd heller.
Löptid - 51:02, 183:e "bästa"

Summering:
Grymt nöjd med dagens lopp. Simningen funkade bra, cyklingen gick kanon och löpningen gick också riktigt bra hela vägen.
Totalt placering 112 av 315 startande.

Skön bekräftelse på formen nu när Ironman Kalmar står och lurar på en runt hörnet, bara 13 dagar bort. Dock pratar vi då så klart om helt andra distanser med allt vad det innebär...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar