söndag 7 juli 2013

Vansbrosimningen - Klassikern bärgad

Efter gårdagens urladdning var det idag bara att ta nya tag. Nu skulle det simmas 3000m öppet vatten.
Kroppen kändes ändå helt ok, inte så stel som jag brukar vara efter de längre tävlingarna.
Första simstart var kl. 10.00 och min grupp gick iväg 11:15. Traskade iväg längs järnvägsspåret i strålande solsken och säkert 25 grader varmt. Kunde se ledarna i första startgrupp simma förbi och det gick fort, riktigt fort. Segrartiden blev till slut 30:03.

När klockan närmade sig 10:45 började jag ta på mig våtdräkten, smörjde i nacken med vaselin och packade ner allt som inte skulle med på simturen i en säck som sedan lades på en släpkärra. Gick upp mot starten och dumpade min säck. Tittade när alla i gruppen före simmade iväg och gick sedan ner i älven för att blöta ner våtdräkten.
Upp igen över järnvägen och in i startledet.

Kl. 11:15 öppnades grinden och drygt 350 personer i grupp 6 traskade ner mot älven och tidsregistering precis innan man gick i vattnet. Jag hamnade väl ungefär i mitten någonstans. Några crawlade men de flesta körde bröstsim. Jag brottade mig förbi större delen i första svängen och kunde sedan börja simma ordentligt med bra andning och bra teknik. 2km medströms i Vanån och vattnet var uppemot 17 grader. Simmade på bra och tyckte det kändes helt ok. Kände klockan vibrera sin 1000m signal och såg strax därefter 2000m kvar markeringen. Tittade dock inte på tiden utan hade bestämt att bara kolla när jag svänger upp i Västerdalälven. Simmade om grönmössorna i min startgrupp hela tiden och det började även komma några från tidigare startgrupper som passerades.
En 90 graders sväng och bara 1000m kvar motströms till målet. Nu gällde det att trycka på lite extra så man inte blev stillastående. Kollade tiden och den visade 26 minuter, lite bättre än min plan på 30min för de två första km medströms och 20min för den sista motströms.

Nu var det många från tidigare startgrupper som höll sig precis intill bryggan och guppade fram så sakta. Jag låg lite längre ut i älven och hade bra fart. Såg skylten för 500m kvar och körde på ännu lite hårdare då jag kände att det fanns krafter kvar.
Skylten för 400m och 300m passerades och jag såg nu målrampen.
200m och la in sista växeln och simmade för fullt.
100m och de sista armtagen in i mål och jag kunde sträcka upp min hand mot tidtagningen. Såg klockan som visade 12:05 och tänkte att det var ju attans att man inte kom under 50minuter ändå... Men, tidtagningen startade ju så klart inte förrän vi gick i vattnet och det gjorde jag några minuter efter 11:15 vilket också min Garmin bekräftade.
Tiden blev 46:22. Helnöjd. Placering 384 av 5252 herrar som gick i mål.



Med Vansbrosimningen har jag nu också en En Svensk Klassiker fullbordad. Jag tänker dock försöka putsa tiden lite genom att köra Lidingöloppet en gång till och då även få alla loppen under samma år.

Ser man på klassikerns fyra olika lopp så är ju Vansbrosimningen det klart lättaste att genomföra. Vansbro är dock ett mysigt ställe där man har gångavstånd till allt. Men att bara åka hit för att simma i en knapp timme känns väl sådär... Tur att man hade Vansbro Triathlon igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar